Tower hill, Warrnambool, Great Ocean Road (GOR), Barwon Heads en Melbourne (nieuwe foto's klaar)

18 februari 2018 - Melbourne, Australië

Het duurde even maar we hebben ontzettend veel gedaan afgelopen week. Na Halls Gap zijn we doorgereden naar het begin van de GOR. Voordat we echt beginnen aan de GOR gaan we eerst lang Tower Hill. Een verborgen natuurschoonheid. Het is een wild reservaat in een vulkaan uitmonding (zover ik dit heb begrepenJ) maakt ook niet uit want het is er prachtig. Het smalle weggetje brengt je door een weelde aan natuur en het lijkt een beetje moerasachtig en vanaf de weg moet je heel goed kijken wanneer je er in kunt. Je kunt er namelijk maar op 1 plek in en op 1 plek weer uit. Wij rijden het dus de eerste keer ook zo voorbij en bij de tweede keer worden we bijna aangereden. Des al niettemin zijn we erin gereden. Heel spannend want er staat weinig aangegeven en ik begin toch een beetje te zweten omdat het lijkt alsof onze mega camper er niet door past. Gelukkig lukt dit en eenmaal aangekomen bij een informatiecentrum (waar een enorme parkeerplaats is) staan meerdere campers. Hahaha voor niets klotsende oksels…  We hebben besloten om een korte wandelroute te lopen door het moeras gebied. Hier spotten we 2 bruine slangen. Deze zijn erg giftig maar gelukkig staan wij op een soort houten brug en vonden de slangen het welletjes met al die nieuwsgierige mensen en kruipen ze verder het groen in.

We gaan naar de camping waar een openbare mega speeltuin aanwezig is. Heerlijk voor de kids want die waren de rit alweer behoorlijk zat. We halen lekker fish en chips en gaan vroeg het bed in. We merken dat dekinderen even geen zin hebben in nog een lange rit en aangezien we de GOR wilden gaan rijden besluiten we weer even rustig aan te doen, er moeten tevens boodschappen komen en de wasmand puilt ook uit dus komt goed uit. In de ochtend gaan we weer even lekker spelen in de grote speeltuin om daarna naar de Aldi te gaan. Wat een verademing om een supermarkt gevonden te hebben die echt 2x zo goedkoop is. Australie is namelijk erg duur dus de dagelijkse boodschappen nemen veel van ons budget. We slaan lekker in en proppen het in de camper. Op naar een camping vlakbij waar je maar liefst 2 zwembaden hebt. Dat komt helemaal goed. Heerlijk settelen en de kids maken weer een lekkere duik in het zwembad. Er is ook een Spa aanwezig, heerlijk bubbelen in het bubbelbad. We hebben er zin in.

De volgende ochtend op tijd weg want de GOR wacht op ons. We zijn nog geen halfuur onderweg en de kids slapen al. Langs de GOR heb je veel mooie uitzichten waar je voor de auto uit moet dus bij de eerste stop mag ik een kijkje nemen. Cris blijft bij de camper. Wat prachtig uitzicht, dat belooft voor komende kilometers. Bij de 2e stop slapen Stijn en Isa allebei nog dus nu mag Cris even kijken. Ze noemen het de Grotto.Prachtig. we rijden door om nog de spot London Bridge en The Arch te bekijken. De namen raden al wat je zal zien haha. Stijn en Isa waren inmiddels ook wakker en zijn mee geweest. Wat direct al opvalt zijn de grote groepen mensen die deze route ook nemen. Met name busladingen vol aziatische mensen. Het is overigens een mooie zonnige dag dus er zijn veelmensen die ook komen kijken . We doen een lunche stop in Port Cambel bij een leuk klein cafeetje met uitzicht op de oceaan. We besluiten nog even door te rijden om naar de Loch Ard Gorge te gaan waar je op het strand van dicht bij de oceaan kan bekijkenom vanuit daar nog bij de bekende Twelve Apostless te gaan kijken. Wat prachtig om via het strand even van de zon en de zee te kunnen genieten. Stijn wil meteen het water in duiken maar dat is sterk af te raden ivm de sterke stromingen. Toch kunnen de voetjes het water even aanraken. Voldaan in de auto op weg naar de Twelve Apostles. Redelijk geschrokken komen we bij een enorme grote parkeerplaats aan waar rijen bussen, campers, auto’s staan. Overal lopen mensen, heel veel mensen. Wat ons betreft een beetje te druk en we zijn dan ookblij met onze privé toilet in de camper. Wat een rij bij de wc. We besluiten toch te wagen en lopen ploeterend door naar het uitzicht punt. Stijn en Isa lijken zich er niet veel van aan te trekken, het is mooi weer en al die mensen leid ook mooi af. Aangekomen is het zwart van de mensen en we moeten ons een plekje veroveren bij de wal om een mooi uitzicht te verkrijgen. Wat prachtig om te zien en we zijn blij dat we door de menigte zijn door geploeterd. We nemen een paar mooie foto’s en gaan verder. We zoeken een overnachtingsplek en dat is nog niet zo gemakkelijk. Omdat het zo ontzettend druk was vandaag gaan we een plek zoeken in het plaatsje Port Cambel zodat we de volgende dag weer lang de The Twelve Apostles kunnen maar wat meer privé. We gaan op een soort bushcamping overnachten. Dat scheelt ons de helft dan bij 1 van de commerciële campings. Wat een geld vragen ze hier zeg voor een overnachting. Er denken veel meer mensen zo over want de camping staat redelijk vol en is nog best gezellig ook. Cris moet nog rondvragen om wat geld te wisselen aangezien je het geld in een envelopje moet doen en in de brievenbus moet gooien. Bij een paar franse gasten kan hij wat wisselen.

Wat een goed idee om de volgende ochtend weer het laatste stukje van de GOR over te doen. Het weer is omgeslagen en het regent een beetje maar er staat een enorme wind. We verwachten weinig mensen bij de Apostles en prachtige plaatjes met wilde oceaan. Onze verwachting word waar gemaakt en we genieten van ons enigszins privé uitzicht op de The Twelve Apostles. Wat een enorm verschil met gisteren. Stijn en Isa vinden het helemaal geweldig in die harde wind. Ze waaien haast weg hahaha. We rijden door naar apollo bay omeven te lunchen vanuit de camper. Er staat een mooie speeltuin voor de kids waar ze even kunnen uitrazen. Vandaag gaan we rustig aan doen en zoeken een camping. Het weer is niet heel erg veilig over de kust weg dus ver komen we ook niet. We gaan naar een camping in apollo bay maar daar vragen ze zoveel geld voor een overnachting waar we ook nog eens in een hoekje geplaatst worden dat we besluiten het binnenland in te rijden. Even de rust weer opzoeken. We rijden naar Colac  een uurtje rijden vanaf de kust (60km) door de gebergte en stukje regenwoud. Wat prachtig zeg!! Dit krijgen we er gratis bij en de camping die we aandoen kunnen we voor hetzelfde geld wel 3 nachten overnachten. Goede zet!. En ze hebben een Aldi hahaha. De volgende dag slaan we nogmaals extra drinken in en vervolgen onze weg lang de GOR. Hier rijden we door een ander stukje GOR heen dan onze eerdere dagen. Een stukje GOR zoals we die verwacht hadden. We konden vanuit de auto goed de oceaan zien en omdat er toch nog wel wind stond en wat regende gaf dit een mooi plaatje. We rijden de GOR helemaal uit en gaan in het luik badplaatsje Barwon Heads overnachten. Hier gaan we nog even langs de kust wandelene en spelen in de speeltuin aan het strand. De volgende dag gaan we naar Melbourne en gaan via de Ferry. We willen deze op tijd nemen zodat we op tijd op de camping arriveren.

We pakken de Queenscliff Ferry naar Sorrento. Deze ferry is een mooi alternatief voor de snelweg naar Melbourne. Er zwemmen vaak veel dolfijnen mee met de ferry maar vandaag slaan ze ons over. Erg jammer maar we genieten van de oversteek. Er is wat te spelen voor de kinderen aan boord en wij genieten van het uitzicht. Nog een 2 uurtjes rijden en we komen aan op de camping in Melbourne. De kinderen zijn het rijden helemaal zat en we besluiten vandaag niet meer de stad in te gaan maar gewoon te genieten op de camping. Stijn en Isa staan te popelen om het zwembad in te duiken en dat gebeurd ook. Maar vroeg op bed en morgen de stad in.

We pakken de tram naar de stad. Dit duurt toch nog snel 3 kwartier en het is een mooi stukje zodat je een goede indruk van Melbourne krijgt. Omdat de kinderen aangeven dat ze niet zo snel willen gaan besluiten we om 2 dagen Melbourne te doen. Vandaag gaan we naar Queen Victoria Market om wat en te zien wat er in de stad te beleven is. Na 1 ochtend zijn we het eigenlijk al snel zat en gaan langs een speeltuin de tram weer in terug. Nee we zijn geen stadsmensen en moeten altijd erg wennen aan al die drukte om ons heen. We vonden het wel erg leuk en hebben een goede indruk gekregen van de stad. De volgende dag gaan we naar het park. We bezoeken het Shrine Of Remembranche en de Botanic Gardens. We hebben prachtig uitzicht vanuit het gebouw bij het Shrine Of Remembranche en de rust en groene omgeving van de botanic gardens geeft veel rust. Het is warm en we vinden dat we genoeg gezien hebben van Melbourne. Het is toch vooral sfeerproeven en indrukken krijgen van alles wat er om je heen gebeurd. Zelf vind ik de tramreis het leukst. Je komt overal en je ziet alle soorten mensen voorbij komen.

We gaan weer even langs de supermarkt voor ijsjes en gaan weer even chillen op de camping. Je kunt de kinderen niet blijer maken met een plons in het zwembad en dat hebben ze verdient. Ondanks de vele indrukken hebben ze het heel goed gedaan in de stad dus voor hun nu tijd voor een verfrissende plons. Morgen gaan we weer verder het binnenland in.  Op naar Healesville, tenminste dat is de bedoeling maar de plannen kunnen hier altijd wijzigen. We houden jullie op de hoogte..

(Ik probeer foto's te uploaden maar het internet is hier vaak zo slecht dat het zeer langzaam gaat. Ze vallen hierdoor ook wel eens in de verkeerde map dus er staan ook wel eens nieuwe foto's in andere mapen)

1. Alice Vd Kloo-Hatzmann:
    18 februari 2018
    Wat weer een prachtig verhaal! Beleef mijn reis van 20 jaar geleden zo weer opnieuw ;-) Mooie herinneringen komen weer bovendrijven.... Grappig, die tram vond ik ook het leukste van Melbourne :-) Wat een prachtig land he met super aardige mensen. Geniet er nog lekker van! X
  2. Carla Eggens:
    18 februari 2018
    Super leuk weer om te lezen. Ook hier komt alles weer boven. Zie dezelfde selfie langs de GOR. Zo grappig! Ook herkenbaar het verschil tussen die prachtige natuur en de drukte van de stad. Wij voelden dat net zo. Leuk om te zien en ervaren, maar de overweldigende natuur wint het van de stad. Veel plezier nog!!
  3. Elma:
    18 februari 2018
    Super leuk om te lezen wat jullie zoal beleven daar! Enjoy!
  4. Loes Okkes:
    19 februari 2018
    Weer leuk om te lezen over jullie belevenissen.