Forster, Port Macquarie, Mylestom, Coffs Harbou, Broken head, Byron bay, Nimbin en Hasting point

19 maart 2018 - Hastings Point, Australië

Zo gezegd zo gedaan, we zijn naar Forster geweest en hebben heerlijk genoten van de woeste zee. De grote zanduin is ook echt groot maar het was erg warm dus we hebben alleen genoten van het mooie uitzicht. De kinderen lekker springen in de woeste en gekke golven. Door de dangeres riggs (zoals ze deze hier noemen) kan het zop zijn dat je van het ene moment nog buiten het water staat en binnen de andere seconde tot aan je middel in een golf zit.Door de hoge golven trekt het water terug de zee in om vervolgens keihard weer op het strand te rollen. Dat maakt het zwemmen in de zee hier erg spannend. Het is wel opletten geblazen dat je dus niet te ver de zee in loopt met 2 kleine kinderen die nog geen zwemdiploma’s hebben. Aan de andere kant, hoe gekker hoe leuker dekids het vinden en pappa die doet lekker mee. Mama die maakt graag de mooie foto’s. Na de zwempartij gaan we voor het eerst maar eens in 1 van de grote winkelcentra’s kijken. We hebben nog een paar kleine dingetjes nodig dus we doen de gok. We komen bij spot goedkope winkels leuke zwemspullen tegen en papa en mama scoren nog wat kleding. Je begrijpt het al, de kinderen zijn er snelklaar mee dus we pakken in en vertrekken naar Port Macquarie. Klikt erg sjiek dus we zijn benieuwd. We kiezen voor een wat goedkopere camping omdat de leukere campings verder naar het noorden ook steeds duurder worden. Dus waar we kunnen besparen doen we dat. We belanden op een wat kleinere en ouder camping die aan zee ligt. Er valt niet zoveel te doen en het regent ook nog eens af en toe met bakken uit de lucht. We gaan even lekker zwemmen bij het lighthouse beach. Wederom een prachtig strand waar de woeste golven ons te gemoed komen. We duiken daarna nog even het onverwarmde buitenbad in, brrrr.we besluiten om de volgende dag door te rijden naar South west rocks. Hier is een oude gevangenis die je kunt bezoeken. We kiezen voor een hippe camping met een heel tof zwembad.

Aangekomen in South west rocks zien we het grote zwembad al staan. Er staat gewoon een piratenschip in met glijbanen eraan. Whoehoe! Dekids hebben er zin in. We zijn er vroeg en eenmaal bij de receptie slaat mama steil achterover over de prijs voor 1 nacht. Goed we besluiten 1 nacht te blijven zodat de kids zich even lekker kunnen uitleven maar de planning om 2 nachten in deze regio te blijven slaan we over. Ook gaan we vandaag niet naar Trial Bay Goal gevangenis en halen elke dollar uit onze nachtprijs. We duiken meteen het zwembad in. Wauw dit is wel echt super gaaf. Er is ook een skelettengrot en wel 3 glijbanen die uit het schip komen met allemaal hun eigen wauw factor. Voor papa en mama is er geen rust want er is geen 1 plek waar je overzicht hebt op hele complex dus dat word verplicht mee glijden (goh wat een staf..).  Ook de speeltuin staat voor onze deur dus daar zijn de kinderen na het zwemmen ook te vinden. We spelen ook hier voor het eerst Putt Putt (midgetgolf). Vinden de kids erg leuk, vooral de gaten waarbij het balletje uit 1 van de 2 gaten weer te voorschijn komt. Ook zien we hiervoor het eerst onze wilde guana (enorme hagedis die gemeen kan bijten) dieplundert de vuilnisbak bij de campkitchen naast ons. Wat een enorm beest zeg. Het lukt ons niet om het goed op de foto te krijgen. De kangaroo’s die er naast staan te grazen vinden al die ophef maar gedoe en lijken ons niet te zien. Er zijn ook paar kangaroo’s met een kleintje in de buidel prachtig. De papa houdt de boel goed in gaten maar dat is ook echt een beer van beest en heeft enorme spierballen. Daar blijven we maar uit de buurt.

De volgende ochtend gaan we voordat we naar de oude gevangenis gaan eerst nog even zwemmen. Joehoe lekker plonsen. Daarna op culturele tour, we rijden naar het Trial Bay Goal, een prachtige locatie om opgesloten te zitten zou je haast denken. Eigenlijk is dat juist zwaarder omdat je hoort en ziet wat je moet missen. Het is een oude ruïne die waar een prachtig verhaal bij zit. Wij kunnen helaas niet alle borden en filmpjes helemaal uit lezen en kijken omdat Stijn en Isa het minder interessant vinden dan wij. Gelukkig hebben we de foto’s nog haha. We hebben wel een goede indruk kunnen krijgen  van wat zich allemaal heeft afgespeeld en hoe dit is gegaan. Nog mooier is datook hier een groep kangaroo’s leeft en gewoon bij de ruines leeft. Het blijft mooi en bijzonder om te zien.

We rijden door naar North beach in Mylestom een kleine camping in een rustig dorpje, heerlijk. Ook deze camping zit aan de zee en daar gaan we meteen even op onderzoek uit. Voordat we die kant op gaan ga ik eerst nog info halen bij de receptie. Wanneer ik terug loop naar de camper kom ik een slang tegen, brrr… het is een red belly, een zwarte slang met een rode buik. Ik heb er iets over gelezen maar weet het niet zo goed meer. Wat ik wel weet is dat hij giftig is. Hij krioelt de bosjes bij het midgetgolf in, vlakbij de speeltuin. Dit geeft mij de kriebels en meld dit bij de receptioniste, die overigens een fobie voor slangen heeft dus onderneemt direct actie beloofd ze. Ik haal de kids uit de speeltuin en we gaan naar de zee. Waar we ook nog door dicht bebost stukje moeten lopen, brr na het zien van die slang vind ik het toch niet zo prettig. Door het zand krioelt het van de witte mini krabjes die je haast niet ziet door de kleur. Stijn moet ook niet zoveel hebben van dat kleine gekrioel maar we bikkelen ons er doorheen (helden..haha). Bij de zee word er natuurlijk weer uitgebreid gespetterd en gespatterd. Wat is het weer prachtig en het uitzicht adembenemend. We duiken daarna het zwembad,ieieieie…. Ook niet verwarmd… haha ook hier bikkelen we ons weer doorheen. Bij ons komt er een Australische vrouw met 2 kinderen zwemmen, ze merkt op dat we nederlands spreken en verteld dat haar ouders ook uit Nederland komen. Vol trots praat ze hier over. Ook verteld ze dat ze onderweg een dode slang in de prullenbak heeft gedaan. Deze was aangereden, pfff wat een opluchting, het blijkt dezelfde slang te zijn die ik gezien heb. Ze verteld ook dat er een cycloon onderweg is naar Brisbane en dat we geluk hebben hier nog te zijn. Het blijkt dat in de regio van Brisbane de laatste dagen erg veel geregend heeft  en dat er straks ruig weer komt. We besluiten om het weer in de gaten te gaan houden maar het begint erg mooi weer te worden en de regen die wij hebben gehad lijkt ook voor zover over te zijn. We maken ons niet druk.

De volgende dag gaan we naar een dorpje Urunga om een boardwalk te gaan lopen over een lagoon. Deze is niet zo lang en lijkt goede te doen met de kinderen. Het blijkt erg warm te zijn en daar hebben we allemaal wat last van. We lopen hem niet helemaal af maar onderweg is er genoeg te zien. Heel veel visjes en prachtige oceaan. Na afloop word er nog even in de speeltuin gespeeld en geluncht aan het water. Wat is het leven toch fijn..

We rijden door naar Coff Harbour, een stadje aan de kust met een leuke camping met uiteraard een zwembad met glijbanen. We krijgen een mooi plekje tussen de bomen maar deze is helemaal niet vlak dus we vragen omeen nieuw plekje. Deze krijgen we naast een caravan. Diezelfde nacht blaast hun airco waarschijnlijk zo onze camper in en door de tocht krijg ik een enorm stijve nek. Mijn schouder en nekspieren zitten helemaal vast. Natuurlijk had ik inmiddels al wat een zere nek en schouders maar nu kan ik me amper bewegen. Dat is balen en we moeten nog even in de camper. Gelukkig heb ik thuis een fantastische masseur en die vraag ik of wat eerder langs mag komen in Nederland. Bedankt Jacqueline! We blijven hier 2 nachten. Coff Harbour is een wat grotere stad met een prachtige kustlijn, we gaan nog even in het water bij de camping om golven te surfen maar het zwembad blijft favoriete. We merken dat we wat reismoe worden en we hebben nog een week in te plannen. De kinderen worden ook wat vermoeider en we proberen een planning te maken. De volgende dag gaan we naar Yamba. Dit moet een mooie plek zijn waar ook wel dolfijnen te spotten zijn. We gaan er naar toe en belanden op een dure camping met 3 zwembaden. De camping zelf is best leeg en we krijgen het meest oneven plekje toegewezen waar onze camper niet eens op past. Beetje vreemd.. We zetten ons op een andere plek en verwonderen ons over de lege campingplaatsen. Dit hebben we nog niet eerder gezien. We duiken het zwembad in en we spotten een echte hagedis langs de kant van het zwembad. Oooh heel interessant. We bespreken nog even wat we gaan doen. Deze kant van de kust blijkt voor ons niet veel sfeer te hebben en in de avond worden we leeggezogen door muggen,jakkie!! (vandaar die lege plekken). Via een tip van onze camperverhuurder blij een stad verder op nog erger te zijn. We besluiten de volgende Yamba te gaan bekijken en flink door te rijden naar Broken head (vlakbij byron bay). We hebben geen idee of dit hetzelfde sfeer heeft en het is een minder luxe camping maar hoe verder we naar boven rijden hoe duurder de campings worden. Net onder Brisbane ligt de Gold Coust,Hier komen veel Australiërs met kinderen vakantie vieren omdat er verschrikkelijk veel thema parken ala Disney World zijn vandaar. Maar eerst nog even in Yamba kijken, wat een leuke plek en wederom weer een prachtige kustlijn. Het tourisme begint ook hier de overhand te krijgen maar er blijft nog een gemoedelijke sfeer. We gaan naar een vuurtoren kijken en zoeken een leuke zwemplek. Deze vinden we niet dus eerst de vuurtoren maar even bekijken. Mooie vuurtoren maar het uitzicht is weer erg prachtig en vanuit daar zien we een mooie plek om even te gaan zwemmen. Dus hop zwemkleren aan en gaan, zo’n camper is in vele opzichten ook weer verrekte handig. Na het zwemmen lunchen en we zoeken leuke picnic plek. Deze vinden bij Shark Bay Picnic Area, wauw een prachtig ongerepte strand die nog niet overladen is met mensen. We zien zelfs maar 1 voetspoor van de man voor ons die even gaat vissen. Uiteraard maken we een aantal foto’s en gaan heerlijk lunchen.

We rijden naar Broken Head en eenmaal aangekomen is de sfeer totaal anders. Broken Head blijkt een parchtig stukje strand te zijn waar veel surfers gebruik van maakt. Hier zijn ook veel backpackers en sfeer is relaxed. Hier gaan we ons wel thuis voelen. De camping is geen hoogstandje maar is op een prachtige plek midden in Broken Head NP. Het strand is in je voortuin. Het is weekend dus ook nog eens extra druk maar niet met toeristen maar met locals en travellers. Uiteraard duiken we de zee in. Deze is lekker wild en er zijn dan ook veel golven. De zwembandjes worden om gedaan en we gaan dieper de zee in. Woow Stijn wil ook surfen en “surft” zo met een golf mee.de kinderen vermaken zich uitstekend. Ook papa en mama gaan net zoals de surfers wat dieper de zee in (uiteraard om de beurt en zonder de kinderen). De kracht van de golven is echt enorm sterk en het is best lastig om over de brekende golven heen te komen. Je word constant door de onderstroom mee getrokken, geen wonder dat alle surfers er allemaal zo goed uitzien, hihi. We besluiten om de volgende dag in Byron bay te gaan kijken en nog een nacht in Broken Head te blijven. Het is ook erg warm dus de afkoeling van de zee is heerlijk. Volgens het weer word het dit weekend en dagen erg warm, wat de locals erg fijn vinden want het is deze regio erg slecht weer geweest en ze hebben heel veel regen gehad. Dat komst vast door de cycloon die langs is geraasd. Wij hebben geluk en pakken de laatste week een top weekmee met temperaturen van 28 tot 30 graden overdag (lang leve de airco in de camper).

De volgende dag in Byron Bay gaan we eerst de stad in en de sfeer is relaxed. Het valt op dat er veel backpackers zijn en de sfeer is hier ook naar, beetje hippie. We gaan langs het informatie centrum en die geeft ons veel tips voor de omgeving en ook verder het land in. We rijden naar de vuurtoren en het si erg druk. We hebben een tip gekregen waar we de campermisschien nog kunnen parkeren. Helaas is er bij de vuurtoren zelf geen parkeerplek meer maar ooh wat is dit uitzicht waanzinnig en we proberen het de terug weg. En ja hoor een stukje verder op kunnen we de auto kwijt. We moeten best een stukje omhoog lopen met de kids maar we wagen het erop. Het is een prachtige wandeling met mooie uitzichten. We zien zelfs ons strand van de camping in de verte. Eenmaal boven zijn de kinderen helemaal wild want de vuurtoren is gewoon dezelfde als die in paw patrol. Ze willen er heel erg graag in kijken maar dat is niet mogelijk op dit moment. We genieten van het uitzicht en we zoeken wederom naar dolfijnen in de zee want zouden in deze baai al eerder die dag gezien zijn. We zien wel een aantal zeeschildpadden die boven komen om adem te happen. Prachtig!! Deze kunnen we ook afschrijven. Ook genieten we weer van het uitzinnige uitzicht. We kunnen ook naar het meest oostelijke punt van Australië lopen maar dat is best een stukje en inmiddels is het al best warm geworden dus dit is niet handig voor de kinderen. We lunchen nog even bij het vuurtoren café en spreken af terug te gaan naar de camping om lekker te gaan zwemmen in de zee. Onderweg naar de auto zien eindelijk een grote groep dolfijnen, wauw…. Eindelijk en wat is dat prachtig. Van zo hoog ze te bekijken zie je ook dat alle surfers er helemaal niet heel ver van weg zitten. Prachtig…

Op de camping genieten we weer van de relaxe sfeer en de duik in de zee. Op de camping lopen ook heel erg kalkoenen, beetje vreemd maar dit is heelnormaal in Australië. Als het schemerig word dan klimmen ze zelfs allemaal de boom in als bescherming tegen roofdieren, heel bijzonder..

De volgende dag rijden we mooie route het binnenland is. Door het leuke dorpje Nimbin. Een oud hippie dorpje en dat is te merken. Erg leuk en we genieten van al die vrije vogels hihi. We lunchen even bij Dutch en co en rijden door het prachtige mt warning gebied. Wat een mooie bergen en landschap en dit niet eens zover van de kust vandaan. We genieten van het uitzicht.Het is wederom weer erg warm en we hebben zin in een duik. De kinderen willen heel erg graag naar een zwembad en we zoeken een camping met deze. Het is een luxe camping met een prachtig uitzicht en een leuke speeltuin.Dit hadden de kinderen na 2 dagen weer even nodig. We springen het zwembad in en we gaan heerlijk uit eten in het restaurant bij de camping. Stijn en Isa smullen weer heerlijk van de fish and chips en wij hebben een verukkelijke burger. We stippelen een route uit die we morgen gaan rijden en we besluiten wel weer terug te keren naar deze camping. Het moet 30 graden worden dus zeker zijn van een duik in het zwembad is dan prettig en daarnaast willen Stijn en Isa erg graag morgen weer in de speeltuin spelen en in het zwembad zwemmen.  We hebben in middels nog 5 nachten te gaan en het grote aftellen is begonnen. Tot snel allemaal.

1. Loes Okkes:
    20 maart 2018
    Wat mooi daar zeg en wat was het leuk om de reisverslagen te lezen en de foto`s te zien.Dat wordt afkicken in Nederland!
  2. Carla Eggens:
    21 maart 2018
    Inmiddels echt nog maar een paar nachten.. Maar wat een bijzonder en onvergetelijke reis hebben jullie gemaakt. Wij weten het nu zeker! We willen/ gaan terug! Dank voor de mooie verhalen en een goede terugreis gewenst!
  3. Alice Vd Kloo-Hatzmann:
    22 maart 2018
    Wauw, wat weer een prachtige foto's en een mooi reisverslag! Fijne terugreis!